Developers, developers, developers ..

Steven | multimedia | Monday, 26 March 2007

To quote Steve Balmer.

Just to let you know that today we launched our own developers lab at labs.thesedays.com. We plan to make it big, so check it out and you can say you were there from the beginning.

Big thanks to Nico for sharing his content and Tom for setting-up this beauty.

Crokidos

Steven | Random Thoughts | Saturday, 24 March 2007

Omdat ze mij gevraagd hadden de nieuwe Croky chips uit te testen, en ze me vervolgens een doos met 12 zakken hebben toegestuurd, heb ik dat dan ook maar braaf gedaan. Het resultaat zie je in een filmpje dat ik ook op www.maakofkraak.be ga posten, en misschien krijg ik dan nog wel adwords :)

Die chips uit het filmpke is trouwens behoorlijk pikant? Amai! De kaas was meer mijn ding, ook niet 100% welliswaar. Sweet Tomato moet ik nog proeven.

Hebben ze nu chips gegeven op de bwards trouwens?

Het Business model achter iDTV( !)(?)

Steven | iDTV | Wednesday, 21 March 2007

Dit weekend kreeg ik de vraag van een student, of ik het business model achter iDTV kende. Hij heeft vermoedelijk mijn blog gevonden omdat ik in het verleden wel wat over iDTV geschreven heb. Natuurlijk ken ik dat niet, maar ik heb wel een aantal pijlers trachten bloot te leggen. Hierbij dus mijn antwoord.
(more…)

Wanamaker anno 2007

Steven | marketing, advertising & campaigns | Sunday, 18 March 2007

Dit weekend in De Tijd, schaamteloos gekopiƫerd

“(tijd) – McDonald’s verspilt ‘slechts’ 8 procent van zijn reclamebudget. Dat kan beschouwd worden als een groot succes, want volgens de Amerikaanse onderzoeker Rex Briggs kan gemiddeld 37 procent van het reclamebudget als weggegooid geld worden beschouwd. Briggs, tevens eigenaar van het adviesbureau Marketing Evolution en auteur van het boek ‘What Sticks’. In het boek, dat in het vakblad Adformatie wordt voorgesteld, nuanceert Briggs de befaamde uitspraak van John wanamaker dat de helft van het reclamebudget weggegooid geld is en dat we niet weten om welke helft het gaat. Briggs steunt zijn uitspraak op vijf jaar onderzoek naar grote adverteerders in de VS als McDonald’s, Procter&Gamble en Ford. De advertenies hadden een gezamelijke waarde van 1 miljard dollar. Volgens Briggs is de verspilling van 37 procent niet te wijten aan de reclamebureaus maar aan de marketeers, die per se hun budgetten willen opsouperen om het jaar nadien minstens evenveel te krijgen. Bovendien zien ze marketing niet genoeg als een proces dat constant moet worden verbeterd en dat draait om het versturen van de juiste boodschap naar de juiste mensen op het juiste moment. Door dat wel te doen, kunnen bedrijven volgens Briggs de effectiviteit van hun reclame doen stijgen tot 86 procent. Hij meent dat het mogelijk is om de verspilling te reduceren tot 14 procent.”

De Tijd, Zaterdag 17 Maart 2007; p20 – 37 procent reclamebudget is weggegooid geld.

Mensen met interesse voor de materie kan ik enkel aanraden What Sticks te lezen.

Stella

Steven | marketing, advertising & campaigns | Sunday, 11 March 2007
             _.-._
           .' | | `.
          /   | |   \
         |    | |    |
         |____|_|____|
         |____(_)____|
         /|(o)| |(o)|\
        //|   | |   |\\
        '/|  (|_|)  |\`
         //.///|\\\.\\
         /////---\\\\\
         ////|||||\\\\
         '//|||||||\\`
           '|||||||`
 
ThE sTeLLa aRtOIs sItE HaS B33n HaCK3d bY _____/--Th0r--\_/--gAnDalF--\_/--H3rulF--\_____ ______/ ChEcK iT oUt

(rechstreeks naar de hacking page)

Toeval?

Steven | Random Thoughts | Saturday, 10 March 2007

De inBev aandelen zijn wat gezakt. Zou dat zijn omdat Bompa Pfaff overleden is?

Chips

Steven | marketing, advertising & campaigns | Saturday, 10 March 2007

Gisteren kreeg ik een mailtje in de bus. Of ik een nieuw Croky product wilde reviewen op mijn blog. Crokidos. Ik zou dan staaltjes krijgen, en mocht volledig eerlijk zijn.
Er wordt zelfs een website geopent waar je review videootjes kan posten: maakofkraak.be.

Slimmer bloggers zagen al snel dat die URL nog niet geregistreerd was. Pietel ging er dan ook meteen mee lopen en houdt hem even gegijzeld. Losgeld: chips op de bwards.

Grappig. Kleine fuckup van Mortierbrigade, maar ze spelen het spelletje mee en gaan inderdaad trakteren. Eigenlijk mogen ze beide pollekes kussen voor de buzz die er op deze manier gemaakt is.

Of ik zelf ga reviewen? Sure, why not. Ben altijd wel into een (marketing) experimentje. En ik kan chips ook wel smaken (zoals je jammer genoeg begint te zien).
Ik was wel een beetje teleurgesteld toen ik daarstraks die crokidos al in de Carrefour zag liggen. Ik dacht/hoopte/veronderstelde dat de blogger de pre-taste kregen. Heb dan maar een zak gekocht en al geprobeerd. Crispy Cheese was de smaak. Not bad. Waren klein chips rolletjes. Textuur leek wat op nacho’s, maar was minder hard en dus beter eetbaar. Qua smaak niet echt iets nieuws vond ik. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het in mijn vaste chipsassortiment komt.
Maar bon, laat maar komen die zending, dan maak ik er misschien nog wel een filmpje van.

Dit is eigenlijk al de 2e marketing/advertising vraag die ik krijg op een dikke week tijd waarbij Minor Issues als medium gevraagd wordt (AdHese was de vorige). Wil dit zeggen dat MI mainstream wordt, of is het blogmarketing dat begint te boomen?

Om af te ronden nog wat linken naar blogposts die hierover reeds verschenen zijn.

- Pietel origineel en vervolgpost
- Blogologie origineel, vervolgpost 1 & vervolgpost 2
- Eskimokaka
- Lichtgeraakt
- Appelogen
- Clopin
- BVLG
- De Standaard
- Michel Vuylsteke
- …

Ad:tech, dag 1

Steven | marketing, advertising & campaigns | Wednesday, 07 March 2007

Om te beginnen: de wifi in het hotel is naar de zak: damn!

Dinsdag 6 maart, 1e dag ad:tech Parijs zit er op. Op een onmogelijk uur opgestaan om op tijd in Parijs te zijn, maar heb het me niet beklaagd.

Het programma was gevarieerd. Hieronder een bloemlezing
(more…)

Centralisatie = bad user experience?

Steven | marketing, advertising & campaigns | Monday, 05 March 2007

Met de Thalys naar Parijs.
De kaart moet ik afhalen aan een automaat in het station. Omdat het nogal vroeg is, ik dit nog nooit op deze manier gedaan heb, en ik toch enige zekerheid wil bel ik toch maar even de inlichtingen. Nummer zoeken op de site van de NMBS (www.thalys.be werkt overigens niet).

Uiteindelijk het nummer gevonden, blijkt een 02 nummer te zijn ipv het verwachtte 016 nummer (Leuven), maar what the hell.
Na veel 5en en 6en toch iemand aan de lijn gekregen. Een Franstalige, hoewel ik Nederlandstalig gekozen heb, die mij eerst positief antwoord geeft, maar als blijkt dat hij me toch niet begrepen heeft doorverbindt naar een Nederlandstalige collega.
Dan krijg ik te horen dat hij daar niet op kan antwoorden. Ik vraag wie wel. Kan hij niet zeggen. Ik vraag het nummer van het station van Leuven. Dat krijg ik uiteindelijk, ongeveer gelijktijdig met het antwoord dat ze me toch niet gaan antwoorden omdat de inlichtingen gecentraliseerd zijn.
I mean: huh??

Ik hang nu aan de infolijn van het station Leuven. Al 15 minuten te wachten, ik ga opgeven. Op die lijn een repetitief bandje: al onze bedienden zijn bezig, alle info verkrijgbaar op het centraal infonummer.

Ik vrees dat in het hele centralisatie/besparingsproces de klant een beetje uit het oog verloren is. Alle marketing campagnes ten spijt, dit help echt niet mensen.
Ik heb hier ooit over geblogd (ivm Panos): Bad user experience is bad advertising. Kwestie van de basis niet uit het oog te verliezen.

Ik vertrek dus morgen op goed geluk naar het station :)

AdHese

Steven | marketing, advertising & campaigns | Sunday, 04 March 2007

Sven van AdHese heeft me uitgenodigd om te participeren in hun blogvertising programma. Ik voel me vereerd en heb dan ook ja gezegd.

Temeer omdat ik dan ook eens de kans krijg om het eens van den andere kant te zien. Ik heb zelf al een campagne op het blognetwerk gedraaid. Een jobcampagne voor These Days (banners is nog actief op deze site).
De resultaten vielen toen bijzonder goed mee. Zeer interessante CTR, gaande van goed tot fantastisch. Sommige blogs schreven over de campagne wat resulteerde in extra buzz en kliks. Er zat ook een soort easter egg in de advertentie, zoals de mensen die de IAB sessie over bloggen gevolgd hebben ondertussen weten :)

Het businessmodel is ook aangepast op de huidige marktsituatie. Als adverteerder betaal je een flat fee, als blog krijg je een flat fee. Het is niet omdat je blog meer bezoekers trekt dat je meer inkomen krijgt. Er zijn waarschijnlijk 100 redenen om dat geen goed idee te vinden, maar er zijn er ook een paar goede om het wel zo te doen. Op die manier sluit je clickfraude nagenoeg uit, werk je zeer sterk op niche groepen (wat voor mij ook een serieuze USP is) en ondersteun je het community gevoel. Perfect aangepast aan de huidige marksituatie dus ;)
Je vermijd bovendien een CPC programma, wat voor mij een van de meest overgewaardeerde mediavormen is, omdat je het hele branding en awareness proces negeert.
Ik geloof wel in een CPA/CPX model (Cost Per Acquisition/execution) maar dan wel op voorwaarde dat je de conversie perfect kunt meten. Awarness creƫren en dan nadien niet weten wat de consument er mee doet is wat dat betreft modelondermijnend.

Maar soit AdHese dus (mediamodellen een andere keer). Ze gaan nog groot worden, dus profiteer van de groeifase! Het is zeer betaalbaar. Wil je zelf eens een advertentie experiment opzetten, contacteer dan Sven Marievoet met mijn groeten. Misschien krijg je wel extra korting ;)