Wanamaker anno 2007

Steven | marketing, advertising & campaigns | Sunday, 18 March 2007

Dit weekend in De Tijd, schaamteloos gekopiƫerd

“(tijd) – McDonald’s verspilt ‘slechts’ 8 procent van zijn reclamebudget. Dat kan beschouwd worden als een groot succes, want volgens de Amerikaanse onderzoeker Rex Briggs kan gemiddeld 37 procent van het reclamebudget als weggegooid geld worden beschouwd. Briggs, tevens eigenaar van het adviesbureau Marketing Evolution en auteur van het boek ‘What Sticks’. In het boek, dat in het vakblad Adformatie wordt voorgesteld, nuanceert Briggs de befaamde uitspraak van John wanamaker dat de helft van het reclamebudget weggegooid geld is en dat we niet weten om welke helft het gaat. Briggs steunt zijn uitspraak op vijf jaar onderzoek naar grote adverteerders in de VS als McDonald’s, Procter&Gamble en Ford. De advertenies hadden een gezamelijke waarde van 1 miljard dollar. Volgens Briggs is de verspilling van 37 procent niet te wijten aan de reclamebureaus maar aan de marketeers, die per se hun budgetten willen opsouperen om het jaar nadien minstens evenveel te krijgen. Bovendien zien ze marketing niet genoeg als een proces dat constant moet worden verbeterd en dat draait om het versturen van de juiste boodschap naar de juiste mensen op het juiste moment. Door dat wel te doen, kunnen bedrijven volgens Briggs de effectiviteit van hun reclame doen stijgen tot 86 procent. Hij meent dat het mogelijk is om de verspilling te reduceren tot 14 procent.”

De Tijd, Zaterdag 17 Maart 2007; p20 – 37 procent reclamebudget is weggegooid geld.

Mensen met interesse voor de materie kan ik enkel aanraden What Sticks te lezen.