Centralisatie = bad user experience?

Steven | marketing, advertising & campaigns | Monday, 05 March 2007

Met de Thalys naar Parijs.
De kaart moet ik afhalen aan een automaat in het station. Omdat het nogal vroeg is, ik dit nog nooit op deze manier gedaan heb, en ik toch enige zekerheid wil bel ik toch maar even de inlichtingen. Nummer zoeken op de site van de NMBS (www.thalys.be werkt overigens niet).

Uiteindelijk het nummer gevonden, blijkt een 02 nummer te zijn ipv het verwachtte 016 nummer (Leuven), maar what the hell.
Na veel 5en en 6en toch iemand aan de lijn gekregen. Een Franstalige, hoewel ik Nederlandstalig gekozen heb, die mij eerst positief antwoord geeft, maar als blijkt dat hij me toch niet begrepen heeft doorverbindt naar een Nederlandstalige collega.
Dan krijg ik te horen dat hij daar niet op kan antwoorden. Ik vraag wie wel. Kan hij niet zeggen. Ik vraag het nummer van het station van Leuven. Dat krijg ik uiteindelijk, ongeveer gelijktijdig met het antwoord dat ze me toch niet gaan antwoorden omdat de inlichtingen gecentraliseerd zijn.
I mean: huh??

Ik hang nu aan de infolijn van het station Leuven. Al 15 minuten te wachten, ik ga opgeven. Op die lijn een repetitief bandje: al onze bedienden zijn bezig, alle info verkrijgbaar op het centraal infonummer.

Ik vrees dat in het hele centralisatie/besparingsproces de klant een beetje uit het oog verloren is. Alle marketing campagnes ten spijt, dit help echt niet mensen.
Ik heb hier ooit over geblogd (ivm Panos): Bad user experience is bad advertising. Kwestie van de basis niet uit het oog te verliezen.

Ik vertrek dus morgen op goed geluk naar het station :)