A3 goes USA

Steven | marketing, advertising & campaigns | Saturday, 09 July 2005

Ter promotie van de launch van de nieuwe Audi A3 (de Sportback in Europa, in Amerika kennen ze geen auto’s met maar 3 deuren ;) ) komt Audi met een zeer mooi uitgewerkte online campagne.

http://www.audiusa.com/a3

3 filmmakers hebben een film gemaakt van elk 15 minuten rond de nieuwe A3. Deze films zijn online te bekijken, en je kunt er als bezoeker op stemmen.
Fantastisch toch dat een merk als Audi er veel geld voor over heeft om een dergelijk campagne online te doen. Natuurlijk zijn de States een veel grotere actieterrein, en dat is net jammer aan bijvoorbeeld België/Vlaanderen. Als de marketingbudgetten nu eens pan-Europees verdeeld zouden worden zouden de advertising mogelijkheden toch enorm toenemen zonder dat er moet worden ingeboet op vlak van impact, in tegendeel. Het enige probleem dat we in deze context tegenkomen is dat van lokalisatie, maar hier valt wel een dikke mouw aan te passen. Het grootste probleem is wel degelijk dat de budgetten verdeeld zitten en de campagnes dus reeds voor de start beperkt worden.

De campagne doet overigens wel denken aan BMW films van een paar jaar geleden, al zijn er een paar duidelijke verschillen. De BMW films waren geregisseerd door Hollywood directors, en je zag dat de budgetten dan ook navenant waren. De bedoeling van BMW was duidelijk spectaculaire films maken met hun producten centraal. De auto’s werden voorgesteld als een zeer krachtig en centraal gegeven. De bedoeling van de campagne was toen oa rijke potentiële klanten bereiken die haast geen tv meer keken, en toegegeven, de films droegen in ieder geval bij aan de mythe BMW. De resultaten waren dan ook super: in 2001 was het dé advertising hit en dat jaar alleen waren er over de 10 miljoen downloads! En volgens mij gaat het dan nog maar over de eerste film, Hire I. In ieder geval het was huge!

Audi gooit het over een iets andere boeg, en ik denk dat ze daar gezien de doelgroep van hun A3 zeer goed aan hebben gedaan. De 3 films zijn duidelijk geen special effects blockbuster things zoals dat bij BMW wel het geval was. Het zijn bescheiden maar goed gemaakte documentaires. De A3 is in iedere film aanwezig, maar bevindt zich toch enigszins op de achtergrond. Het is een werkding, een vervoersmiddel, maar wel eentje met ballen. De A3′s in de films haalt zijn kracht uit de protagonisten. Dit zijn stuk voor stuk jonge mensen op een missie. Hun waarden worden redelijk rechtstreeks overgedragen op de A3 als product. Dit zijn waarden als: zelfstandig, jong, intelligent, beetje eigenzinnig (weten wat je wilt), succesvol, kwalitatief, … stuk voor stuk waarden die Audi volgens mij wilt uitschijnen met de A3.
Min of meer de guerrilla benadering dus. Ik vind het in ieder geval fantastisch!

Trouwens, de rest van de campagnesite is ook oerdegelijk, wat we van Audi gewoon zijn trouwens.

Mijn A3 sportback (Europa remember) is al een tijdje geleden besteld. Jammer van de wachttijd. Als Audi toch nog ergens wilt verbeteren, dan graag op de leveringstermijn ;)