RSS in Longhorn

Steven | multimedia | Tuesday, 28 June 2005

Vandaag gelezen op computerworld dat in de nieuwe Windows versie RSS standaard in de Windows kernel (de basis van het besturingssysteem) zal zitten ingebakken. Dat is natuurlijk leuk nieuws.

Het toont enerzijds aan dat RSS in de industrie serieus genomen wordt.
Anderzijds kijk ik uit naar de effectieve mogelijkheden die deze move met zich mee zal brengen. Zal RSS, waarvan de tweede S volgens één van de acroniemvertaling “Syndication” betekent, voor een samenwerking tussen verschillende programma’s of OS onderdelen zorgen? Zal alles wat eenvoudige met elkaar kunnen babbelen? Zal je als consument je persoonlijke gegevensstroom beter kunnen beheren? We shall see :)

Virale vleugels

Steven | marketing, advertising & campaigns | Friday, 17 June 2005

Virgin express is pas met een schitterende vitale campagne op de proppen gekomen: Festival Byddy.
Het idee: je laat je gsm nummer op de site en krijgt een SMSje. In dit SMSje staat een codewoord. Nu is het de bedoeling dat je op één van de zomerfestivals een buddy vindt met hetzelfde codewoord. Gevonden: jullie krijgen beide een gratis vliegticket, heen en terug, naar een bestemming naar keuze (en nee, je moet niet samen reizen met die buddy).

Schitterend om een paar redenen:
- De drempel is zeer laag, zeker in functie van de doelgroep. Jongeren (toch de belangrijkste focus groep) leven en slapen met hun gsm. Het énige wat er moet gebeuren is je gsm nummer achter laten en op deze manier een SMSje krijgen. Hoe simpeler kan het.
- Het concept is duidelijk: vind iemand met hetzelfde codewoord
- Virgin speelt het hele virale netwerk uit en betreft actief de nieuwe communicatiemiddelen: ze raden aan erover te bloggen (bij deze), te chatten, te tell-a-friend’en .. op een aantal forums zie je de eerste berichten verschijnen.
- De payoff is hoog: een vliegtuigticket h/t gratis is altijd mooi meegenomen
- De winstkansen zijn hoog: op diezelfde fora zie je effectief mensen matchen. Het aantal codewoorden lijkt dan ook redelijk beperkt te zijn
- De subcultuur van de focusgroep wordt in het verhaal geïntegreerd. De zomerfestivals! Massagathering! Een gsm heeft iedereen bij, dus de kans dat je effectief iemand ontmoet met dezelfde code is zeer reëel. 9 van de 10 deelnemers zullen op voorhand wel hebben afgesproken, en de overige gebruiken toch gewoon Humo’s berichtenmuur.

Het is overigens opmerkelijk dat de vliegtuigmaatschappijen blijkbaar zeer sterk geloven in het medium internet, en dat kunnen we alleen toejuichen! Ik denk bijvoorbeeld aan vorige virgin campagnes (oa in badpak gaan stemmen en de foto naar de site sturen), of aan recent de SN Brussels campagne (ook viraal trouwens). We kunnen alleen maar hopen dat andere adverteerders deze weg volgen.

Campagnes als de deze zijn overigens enorm geschikt als vermomde gsm nummer grabbers. Ik stel me dan ook de vraag wanneer de gsm op grote schaal in DM gebruikt zal worden? Dit staat er echt aan te komen! Of het goed of slecht is valt nog af te wachten. Eén factor die in ieder geval een hoop spam zal voorkomen is de datacommunicatie kost. Daar e-mail praktisch gratis is moet een adverteerder zijn portefeuille boven halen als hij massaal sms wilt uitsturen. Natuurlijk is het wel zo dat er ook een reverse-charged billing model bestaat op sms (de ontvanger betaalt), dus hoop ik dat er voldoende krachtige middelen bestaan om overtreders aan te pakken!
Goede DM via de gsm zou een verrijking kunnen zijn, maar voorzichtigheid is hier in ieder geval geboden.

By the way, mijn codewoord is ATHENS. Of ik op een zomerfestival geraak valt nog af te wachten (de voorbije jaren heb ik gewoon letterlijk geen tijd gehad) maar als ik er geraak hoop ik in ieder geval iemand te vinden die me misschien echt richting Athene helpt.

Flash

Steven | multimedia | Wednesday, 08 June 2005

Macromedia mag dan wel overgenomen zijn door Adobe, op het vlak van flash is het in ieder geval niet stil. Gelukkig maar, ik ben zelf nogal een flash adept.
Macromedia was bezig met de ontwikkeling van Flash 8, codename 8-ball, en daar zijn ze nog altijd mee bezig. Launch voorzien in dit najaar. Hopelijk heeft Macromedia/Adobe zijn lesje geleerd en launchen ze deze versie ineens bug-poor .. en niet zoals het mx 2004 debacle (de huidige flash versie), waar er enkele maanden later een sérieuze bugfix/update op de markt kwam, omdat het basisproduct simpel te veel gaten had.

8-Ball dus. Er is aangekondigd dat deze flash versie voornamelijk updates voor designers zou brengen. Flash mx 2004 was dan weer voornamelijk op developpers (code) gericht. Laat maar komen he! Niet dat ik een designer ben, maar nieuwe mogelijkheden openen sowieso nieuwe deuren.

Met een nieuwe flash versie komt er ook een nieuwe flash player (codename mealstrom), en het moet gezegd worden: de nieuwe mogelijkheden zien er fé-nó-mé-náál uit. Denken we aan de video van de Tokio conventie van vorig jaar november (en hoe veel verder zitten ze nu?). En van de Macromedia pers (ook al januari): http://www.macromedia.com/software/flashplayer/maelstrom/ . Natuurlijk is het dan nog even wachten op een deftige penetratie, maar als er effectief features met een meerwaarde in zitten (bij de vorige flashversie was dat niet enorm veel), dan help ik graag mee aan de verspreiding.

Daarnaast zijn er deze maand in België 2 flash events die zeker de moeite waard zullen zijn:
- 17 juni: Multimedia College Afterhours – Bxl
- 23 juni: Multi-Mania – Kortrijk

Het tweede is zelfs gratis. Op beide events komen een aantal vrienden van mij, en ben ik ook zelf aanwezig. Hope to see you!

It’s out in the open!

Steven | Random Thoughts | Sunday, 05 June 2005

Ik heb dan toch maar beslist deze blog publiek te maken. Hiertoe heb ik een verwijzing gezet op de index pagina van minorissues. Voorlopig start ik nog niet met een actieve promotie .. daarvoor wil ik eerst meer content en ook wat aan de layout en omkadering doen.
In de tussentijd beschouw ik het als een experiment te zien in welke mate deze blog zelf zijn weg naar een publiek vindt. Ben je dus op deze blog terecht gekomen, laat het me dan even weten (via email of beter nog via het comments systeem). Vergeet ook zeker je mening niet te geven .. als je die al zou hebben.

Headhunting

Steven | Random Thoughts | Saturday, 04 June 2005

De 11 september dip lijkt weer helemaal weg te zijn. Iedereen die ik ken, en professioneel in de “multi media sector” (what’s in a name, you all know what I mean) werkt kreunt onder het werk. Klanten staan terug open voor het gebruik van internet en andere nieuwe technologieën, en zelfs de grootste criticasters gooien tegenwoordig een lijntje uit. De budgetten zijn jammer genoeg nog steeds niet wat ze moeten zijn (zie de laatste studie van het IAB) en de toekomst ziet er op dat vlak ook niet rooskleurig genoeg uit. Dat kunnen we concluderen uit minstens 2 vaststellingen: 1/ de online bestedingen zijn maar een fractie van wat er bijvoorbeeld in de uk gespendeerd wordt (ja, zelfs als je de berekening naar bereik maakt) 2/ het verschil tussen enerzijds bereik (het aantal mensen dat je via internet bereikt) en anderzijds bestedingen naar dat bereik is dramatisch: internet maak 19% uit van de totale media consumptie maar toch gaat er maar 1,4% van de totale reclamebestedingen naar dit medium. Voor meer informatie zie de IAB studie.

Maar soit, naast de centen is er nog een heel belangrijke indicatie dat het terug beter gaat met het internet, en dat de sector zich geprofessionaliseerd heeft: de arbeidsmarkt! Ik neem zelf heel regelmatig sollicitaties af voor These Days, ben echt al super lang aan het zoeken naar competente mensen, en de kwaliteit komt jammer genoeg maar langzaam aan binnen. Mensen waar ik (of wij, om het een beetje op het hele bedrijf toe te passen) naar op zoek ben situeren zich in het domein: multimedia development (flash, html, css, backend-scripting, databases, animation, .. maar vooral flash), design (voor web mainly), DBA, Campaign development, .. en dan heb ik het nog niet over project managers, account managers .. waar meestal na een tijdje wel een oplossing voor gevonden wordt omdat er in het slechtste geval cross-sector gerekruteerd kan worden.

De grote rede waarom we geen mensen vinden is omdat we ze niet kunnen bereiken! Ik ga uit van volgende hypothese: mensen die gelukkig zijn in hun werk zijn moeilijker te bereiken via de klassieke rekruteringskanalen (vacature, job@, monster ..). 3/4e van de reacties die wij op een klassieke vacature krijgen is van een freelancer. Het verhaal van de freelancers is nog een verhaal apart natuurlijk, en we werken geregeld met freelancers, maar op een gegeven moment moeten we om een gezonde groei te bewerkstelligen toch mensen vast in dienst nemen.
En het is niet enkel bij ons hoor .. ik hoor het overal. Zelfs van mijn ex-baas nog overlaatst, en ik ken hun aanwervingsbeleid ;) (laten we het er op houden dat ik een beetje kieskeuriger ben)

Wat we hier in België nodig hebben is een goede en gespecialiseerde headhunter. Als je met zulke service begint ga je gegarandeerd mass’s geld verdienen! Maar oh wee je gebeente als je mensen bij ons komt pikken ;)
Een kanaal dat er jammer genoeg niet is in België: een sector magazine. En dan heb ik het niet over de inside, pub en MM .. schitterende magazines die ik met veel plezier lees, maar een gemiddelde developper weet niet eens dat we bestaan. Zouden we in België (en waarom niet samen met NL) een deftig developpers/designers magazine hebben, dan hadden we er een fantastisch rekruteringskanaal bij. Uiteraard zou zo’n magazine ook voor andere doeleinden fantastisch zijn, en naar inhoud toe is er zeker genoeg om over te schrijven. Goesting om ermee te beginnen: contact me!