Q6: What about interaction Rate?

Steven | marketing, advertising & campaigns | Sunday, 22 April 2007

Question number 6 in the new marketing FAQ: “What does interaction rate (only available for rich media formats) tell me about the impact of my campaign?”

So Philippe got ahead again :) . You can read his answer here.
In fact you should, since he’s pointing to some interesting studies.
(more…)

Invloed

Steven | marketing, advertising & campaigns | Sunday, 22 April 2007

Volgens het recent gelanceerde Gentse MetaTale is Minor Issues nummer 90 op de lijst van meest invloedrijke blogs. Fijn zo, nu heb ik eindelijk een nummer om mee te werken :)

MetaTale heeft (zoals een beetje te verwachten) weer een storm veroorzaakt in het glas water beter bekend als de Vlaamse blogosfeer (no offence). Basis kritiek is oa “wat is invloed”, “hoe meet je het” en vooral “wat voor zin heeft in hemelsnaam die top 100″. Terechte vragen uiteraard.

Voor zover ik het product begrepen heb is het een analysetool gebouwd op statistische gegevens. Dat zien we natuurlijk allemaal graag. De vraag naar het algoritme zal blijven bestaan, maar het stomste wat MetaTale kan doen is dit vrijgeven. Dan kunnen blogs zich immers technisch gaan optimaliseren. De enige manier om credibititeit te krijgen is dan ook niet zwaaien met het algoritme (“zie eens hoe slim”) maar er gewoon voor te zorgen dat het fucking goede resultaten oplevert. Wel mogen er tips & tricks komen natuurlijk. Vergelijk het met google, maar dan in het klein.

De huidige top 100 kan ik dan ook niet meer dan een PR stunt noemen. Ik denk niet dat ze me dat gaan tegenspreken. De bedoeling van de tool is immers dat je als marketeer gerichte vragen kan stellen. Geef me influencials over onderwerp x. De vraag van de huidige top gaat over de invloed op alles, wat een redelijk onmeetbaar gegeven is natuurlijk. Onzinnig ook.

In ieder geval: veel succes aan Bart en zijn team. Enige jammere voor mij persoonlijk is dat het een Vlaamse tool is. In de top zijn enkel Nederlandstalige blogs opgenomen. En ikzelf begin meer en meer in het Engels te bloggen. Mijn invloed zal dus tanen. Tenzij er snel werk gemaakt wordt van die internationale versie.
Mijn ambitie: minstens top 5 marketing blogs uit Vlaanderen. Wereldwijd nog iets te vroeg om een target te stellen, laat ons zeggen dat ik wel wil meespelen :-)