Marc Fauconnier op de Standaard CEO blog

Steven | Random Thoughts | Monday, 14 August 2006

Vanaf vandaag een nieuwe gastblogger op de standaard CEO blog: Marc Fauconnier. Fauconnier is CEO van LG&F (hij is de F), en zoon van wijlen hoogleraar Guido Fauconnier, waar ik zelf nog les van heb gekregen.
LG&F is op zijn beurt een van de betere reclamebureaus die ons land rijk ik.

En het beloofd interessant te worden

“Ik heb bewust gekozen voor een blogweekje tijdens de komkommerperiode. In de hoop dat ik de lezer (hallo, is er iemand ?) niet te vaak moet lastigvallen met het overvolle agenda van een cliché-CEO die van ontbijtmeeting naar werklunch draaft en tussendoor nog snel een conference-call afwerkt. Misschien heb ik deze week wel wat tijd om een paar gedachten te delen met u, in het slechtste geval met mezelf.”

Ik hoop dat hij het kan waarmaken, want het cliché dat hij aanhaalt kom je inderdaad af en toe tegen op de CEO blog (die trouwens even vaak een damn fine read is).

Fauconnier begint te bloggen met een terechte in memoriam van Guido Depraetere die gisteren jammer genoeg overleden is.

Marc, ik lees mee!

4FM op 4

Steven | marketing, advertising & campaigns | Monday, 14 August 2006

Net de newsletter van 4FM gekregen. Ze hebben een nieuwe actie: Zet 4FM op 4.

Wat moet je doen? Naar 1 van de 3 locaties gaan en laten zien dat 4FM op 4 staat. Je krijgt dan een gadget, en kan 1 van de 44 prijzen winnen.

Goeie actie? I don’t think so.
VT4 heeft die járen geleden al eens gedaan, dus waarom het nog eens dunnetjes over doen. Het enige voordeel is dat je nu zelf naar die locaties kan gaan en je prijs claimen (VT4 kwam bij je langs als ik me niet vergis), maar face it: je moet wel heel veel doen voor een gadget. Je kunt ook slechts op 3 locaties terecht, dus voor veel mensen gaat dat een hoge drempel zijn.

Bovendien, en meer belangrijk, waarom zou je als 4FM zijnde je zender naar de 4 plaats willen verdringen? Ik begrijp de beslissing van VT4 toen heel goed: ze erkende hun plaats. Ze wisten dat ze no way konden winnen van TV1 (toen) en VTM. Ze lieten ruimte voor een 3e voorkeurszender omdat VT4 op 4 beter klinkt dan VT4 op 3, en ze er van uitgingen dat heel veel mensen nog een 3e voorkeurszender hadden (canvas, Ka2, ..).

4FM kiest louter voor de copy lijn (4 op 4, klinkt goed he .. nuja), maar verliest hier imho meer mee dan dat ze wint. Het televisiepubliek kun je immers moeilijk vergelijken met het radio publiek. Bovendien moeten we rekening houden met de (toenmalige) doelen van VT4: een entertainment zender naast 2 netten die in de breedte gaan. Een zender die realistisch is in haar missie: ze wist dat er weinig 100% VT4 kijkers waren. Dat ze de kijkers per definitie met andere zenders moesten delen. 4FM is wel een “volledige” zender. Tussen dikke aanhalingstekens, want ik zal nooit beweren dat VT4 dat niet is. Maar in tegenstelling tot VT4 ben ik er van overtuigd dat 4FM wel zijn publiek heeft dat grotendeels naar hun luistert. Ze bereiken een zeker niche, en die niche zit bij 4FM op zijn plaats.
De zender naar de 4e plaatst verdringen is dus onzin. Wat ga je trouwens doen met de mensen die 4FM nu op 1 hebben staan? Ga je ze geen prijs geven?

Jammer. Jammer dat er weer veel tijd, moeite en geld gestoken wordt in een campagne die niet doordacht is. Dat er niet gekozen wordt voor een efficiënter en origineler concept.
Ik hoop dat 4FM zijn target bereikt, en dat de campagne uiteindelijk toch efficiënt zal blijken, maar ik twijfel er ten gronde aan. Wie ga je bereiken: toevallige voorbijgangers die hun kans ruiken en zich heel opportuun even laten overtuigen een zender die ze niet kennen of koesteren naar de 4e plaats te verdringen. Je gadgets zullen weg zijn, maar zijn je doelen bereikt?