Virale vleugels

Steven | marketing, advertising & campaigns | Friday, 17 June 2005

Virgin express is pas met een schitterende vitale campagne op de proppen gekomen: Festival Byddy.
Het idee: je laat je gsm nummer op de site en krijgt een SMSje. In dit SMSje staat een codewoord. Nu is het de bedoeling dat je op één van de zomerfestivals een buddy vindt met hetzelfde codewoord. Gevonden: jullie krijgen beide een gratis vliegticket, heen en terug, naar een bestemming naar keuze (en nee, je moet niet samen reizen met die buddy).

Schitterend om een paar redenen:
- De drempel is zeer laag, zeker in functie van de doelgroep. Jongeren (toch de belangrijkste focus groep) leven en slapen met hun gsm. Het énige wat er moet gebeuren is je gsm nummer achter laten en op deze manier een SMSje krijgen. Hoe simpeler kan het.
- Het concept is duidelijk: vind iemand met hetzelfde codewoord
- Virgin speelt het hele virale netwerk uit en betreft actief de nieuwe communicatiemiddelen: ze raden aan erover te bloggen (bij deze), te chatten, te tell-a-friend’en .. op een aantal forums zie je de eerste berichten verschijnen.
- De payoff is hoog: een vliegtuigticket h/t gratis is altijd mooi meegenomen
- De winstkansen zijn hoog: op diezelfde fora zie je effectief mensen matchen. Het aantal codewoorden lijkt dan ook redelijk beperkt te zijn
- De subcultuur van de focusgroep wordt in het verhaal geïntegreerd. De zomerfestivals! Massagathering! Een gsm heeft iedereen bij, dus de kans dat je effectief iemand ontmoet met dezelfde code is zeer reëel. 9 van de 10 deelnemers zullen op voorhand wel hebben afgesproken, en de overige gebruiken toch gewoon Humo’s berichtenmuur.

Het is overigens opmerkelijk dat de vliegtuigmaatschappijen blijkbaar zeer sterk geloven in het medium internet, en dat kunnen we alleen toejuichen! Ik denk bijvoorbeeld aan vorige virgin campagnes (oa in badpak gaan stemmen en de foto naar de site sturen), of aan recent de SN Brussels campagne (ook viraal trouwens). We kunnen alleen maar hopen dat andere adverteerders deze weg volgen.

Campagnes als de deze zijn overigens enorm geschikt als vermomde gsm nummer grabbers. Ik stel me dan ook de vraag wanneer de gsm op grote schaal in DM gebruikt zal worden? Dit staat er echt aan te komen! Of het goed of slecht is valt nog af te wachten. Eén factor die in ieder geval een hoop spam zal voorkomen is de datacommunicatie kost. Daar e-mail praktisch gratis is moet een adverteerder zijn portefeuille boven halen als hij massaal sms wilt uitsturen. Natuurlijk is het wel zo dat er ook een reverse-charged billing model bestaat op sms (de ontvanger betaalt), dus hoop ik dat er voldoende krachtige middelen bestaan om overtreders aan te pakken!
Goede DM via de gsm zou een verrijking kunnen zijn, maar voorzichtigheid is hier in ieder geval geboden.

By the way, mijn codewoord is ATHENS. Of ik op een zomerfestival geraak valt nog af te wachten (de voorbije jaren heb ik gewoon letterlijk geen tijd gehad) maar als ik er geraak hoop ik in ieder geval iemand te vinden die me misschien echt richting Athene helpt.