Headhunting

Steven | Random Thoughts | Saturday, 04 June 2005

De 11 september dip lijkt weer helemaal weg te zijn. Iedereen die ik ken, en professioneel in de “multi media sector” (what’s in a name, you all know what I mean) werkt kreunt onder het werk. Klanten staan terug open voor het gebruik van internet en andere nieuwe technologieën, en zelfs de grootste criticasters gooien tegenwoordig een lijntje uit. De budgetten zijn jammer genoeg nog steeds niet wat ze moeten zijn (zie de laatste studie van het IAB) en de toekomst ziet er op dat vlak ook niet rooskleurig genoeg uit. Dat kunnen we concluderen uit minstens 2 vaststellingen: 1/ de online bestedingen zijn maar een fractie van wat er bijvoorbeeld in de uk gespendeerd wordt (ja, zelfs als je de berekening naar bereik maakt) 2/ het verschil tussen enerzijds bereik (het aantal mensen dat je via internet bereikt) en anderzijds bestedingen naar dat bereik is dramatisch: internet maak 19% uit van de totale media consumptie maar toch gaat er maar 1,4% van de totale reclamebestedingen naar dit medium. Voor meer informatie zie de IAB studie.

Maar soit, naast de centen is er nog een heel belangrijke indicatie dat het terug beter gaat met het internet, en dat de sector zich geprofessionaliseerd heeft: de arbeidsmarkt! Ik neem zelf heel regelmatig sollicitaties af voor These Days, ben echt al super lang aan het zoeken naar competente mensen, en de kwaliteit komt jammer genoeg maar langzaam aan binnen. Mensen waar ik (of wij, om het een beetje op het hele bedrijf toe te passen) naar op zoek ben situeren zich in het domein: multimedia development (flash, html, css, backend-scripting, databases, animation, .. maar vooral flash), design (voor web mainly), DBA, Campaign development, .. en dan heb ik het nog niet over project managers, account managers .. waar meestal na een tijdje wel een oplossing voor gevonden wordt omdat er in het slechtste geval cross-sector gerekruteerd kan worden.

De grote rede waarom we geen mensen vinden is omdat we ze niet kunnen bereiken! Ik ga uit van volgende hypothese: mensen die gelukkig zijn in hun werk zijn moeilijker te bereiken via de klassieke rekruteringskanalen (vacature, job@, monster ..). 3/4e van de reacties die wij op een klassieke vacature krijgen is van een freelancer. Het verhaal van de freelancers is nog een verhaal apart natuurlijk, en we werken geregeld met freelancers, maar op een gegeven moment moeten we om een gezonde groei te bewerkstelligen toch mensen vast in dienst nemen.
En het is niet enkel bij ons hoor .. ik hoor het overal. Zelfs van mijn ex-baas nog overlaatst, en ik ken hun aanwervingsbeleid ;) (laten we het er op houden dat ik een beetje kieskeuriger ben)

Wat we hier in België nodig hebben is een goede en gespecialiseerde headhunter. Als je met zulke service begint ga je gegarandeerd mass’s geld verdienen! Maar oh wee je gebeente als je mensen bij ons komt pikken ;)
Een kanaal dat er jammer genoeg niet is in België: een sector magazine. En dan heb ik het niet over de inside, pub en MM .. schitterende magazines die ik met veel plezier lees, maar een gemiddelde developper weet niet eens dat we bestaan. Zouden we in België (en waarom niet samen met NL) een deftig developpers/designers magazine hebben, dan hadden we er een fantastisch rekruteringskanaal bij. Uiteraard zou zo’n magazine ook voor andere doeleinden fantastisch zijn, en naar inhoud toe is er zeker genoeg om over te schrijven. Goesting om ermee te beginnen: contact me!