Best of wireless

Steven | multimedia | Thursday, 28 April 2005 - 00:36

Vanavond met een collega (den Tanguy, coole kerel) naar de special mobile marketing sessie van best of wireless geweest. Plaats van het gebeuren was weer het charmante Château Sainte Anne.

Special mobile marketing. Het kwam dus neer op het gebruik van de gsm als onderdeel van het marketingcommunicatie plan. Veel sms uiteraard. De gsm wordt gepositioneerd als een persoonlijk communicatieapparaat dat de gebruiker super nauw aan het hart ligt. Bovendien is de penetratie tegenwoordig immens. Dat maakt het natuurlijk uitermate geschikt als direct marketing medium.

Uit onderzoek (van Proximus, of het was toch in ieder geval Jan Van Wijnendaele die het in zijn presentatie had opgenomen) blijkt trouwens dat amper 20% van de gsm eigenaars serieuze problemen hebben met commerciële boodschappen die hun gestuurd kunnen worden. Dit is natuurlijk marketing potentieel. Wel is het belangrijk dat er steeds in het achterhoofd gehouden wordt hoe kort de gsm bij de gebruiker staat. Geen overaanbod van onrelevante boodschappen dus. Gezond verstand. Denk aan je eigen toestel: wat wil je ontvangen en wat niet. Om dit moment is de lei volgens mij nog redelijk schoon: omdat er gewoon nog redelijk weinig op dit vlak gedaan wordt gaan gebruikers ook nog niet weigerachtig staan tegen zulke acties. Ze geven het medium in ieder geval een kans. Nu is het aan ons deze kans optimaal te benutten: relevante, goede communicatie. Eens mobile spam de overhand krijgt kan het tij wel eens snel keren.
Een andere rede waarom deze communicatie minder storend is lijkt mij de directheid van het contact. Je krijgt een bericht, leest het, en doet er al dan niet iets verder mee. Je gsm heb je quasi altijd bij en aanstaan, dus dit klopt in een groot deel van de gevallen. Het grootste probleem met email spam heb ik altijd de opstapeling gevonden: je gaat slapen, gaat op vakantie, hebt een aantal meetings, .. en voor je het weet heb je een hoop mails staan waar je “goede” mails (van collega’s, familie ..) uit moet filteren. Dat is vervelend. Een sms volg je (ik toch in ieder geval) meestal direct op, dus van opstapeling geen sprake.

All is Blue dan. All is Blue is een bedrijfje dat een van hun services kwam promoten: sms2mail. Het concept is even eenvoudig als geniaal: je stuurt een code naar een nummer en krijgt vervolgens een mail met daarin extra informatie of wat dan ook (met een mail kan je doen wat je wilt).
In het geval van sms2mail is het zwakke punt echter gelijk aan het sterke punt: de emailadressen. Op basis van een sms heb je geen emailadres: die moet je grabben. Bij het eerste contact krijgt de consument dus een sms terug met daarin de vraag zijn mailadres te sms’en (vervelend hoor een mailadres sms’en). Eens je mailadres gekend is moet je het nooit meer doorsturen. Dit wil dus zeggen dat er met een zeer centrale database gewerkt wordt, en dat is net hetgeen waarmee ik problemen heb. Omdat All is Blue de touwtjes stevig in handen houdt kan je als marketeer niet anders dan hun platform te gebruiken. Dat wil dus zeggen dat op basis van jouw actie de database van All is Blue gespijsd wordt! Op zich geen probleem, want bij een volgende actie (van een ander merk bijvoorbeeld) ga je zelf opnieuw de aanvraag doen. Maar het idee dat een bedrijfje een immense database aan het aanleggen is waar ieder gsm nummer aan een emailadres gekoppeld is blijft verontrusten.
Eric Delfosse, CEO van All is Blue blijkt trouwens ook niet zo koosjer te zijn. Hij wil zijn idee nogal redelijk agressief verdedigen, en dat impliceert een rechtzaak tegen iedereen die een concept uitdenkt dat nog maar in dezelfde richting zit. Dat wil dus bijna zeggen dat je geen sms als trigger meer kan gebruiken voor eender welke actie. Zijn patent aanvraag zou trouwens nog niet rond zijn, net door het feit dat het nogal moeilijk in te perken is.

Leuke afsluiter was Jan van Aken van Ogilvy. Uiteraard was de ondertoon in zijn presentatie dat sms een volwaardig kanaal is en er reeds heel wat succesvolle cases geweest zijn. Top of the bill voor mij persoonlijk zijn deze acties waar het offline gegeven zeer sterk bij betrokken wordt. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de interactieve billboard die als voorbeeld werden aangehaald. Bijvoorbeeld dat van American express: je kon een foto sms’en en deze verscheen dan immens groot op een interactief reclamepaneel. Schitterend. Dit soort acties zullen er bij toedragen dat mobiele technologieën snel volledig in de maatschappij geïntegreerd worden. Chapeau voor de merken die de guts hebben dit soort campagnes te ondersteunen! Wat mij betreft kan het enkel maar lonen wat imago betreft.

De powerpoint slides zul je spoedig kunnen vinden op http://www.bestofwireless.be

No Comments

No comments yet.

Sorry, the comment form is closed at this time.

RSS feed for comments on this post.