Telenet vs Belgacom, de cijfers

Steven | iDTV | Sunday, 04 September 2005

Telenet lanceerde gisteren hun commercieel digitaal aanbod. Toch beschikken ze al over 15.000 klanten (oa ex Canal+ klanten). Belgacom.TV die al een 2 maand bezig zijn hebben momenteel een klantenbestand van amper 3000.

Harde cijfers, maar het is nog lang niet beslecht. We zitten momenteel nog in een early adopters stadium en het is dus moeilijk de situatie te extrapoleren naar een volledige marktpenetratie.

Enkele mogelijke verklarende oorzaken toch:
- Telenet lanceert een min of meer volwaardig product, en Belgacom een product in wording.
- Telenet lanceert dan ook met veel kabaal en een ferme campagne, Belgacom doet het op het gemakske. Wilt leren van de lancering en zijn product laten groeien.
- Nog steeds geen VMMa op Belgacom.TV dus ook op dat vlak nog niet matuur
- De USP van Belgacom, de voetbal, is op dit moment blijkbaar nog niet zo belangrijk. Het seizoen is dan ook nog niet zo lang bezig. Verder ga ik me er niet over uitspreken daar ik quasi niets van voetbal ken
- Telenet zit als kabelboer nog steeds een stap dichter wat de distributie van televisie betreft. Veel mensen moeten dus maar een upgrade doen ipv een alternatief te laten installeren.
- Ook naar breedbandabonnees toe geldt min of meer hetzelfde verhaal. Vooral de Telenet klanten die nu zowel internet als televisie bij hen hebben vormen een zeer interessante en aanspreekbare doelgroep.
- De upgrade moeite: redelijk duidelijk bij Telenet: koop/huur een set-top box. Bij Belgacom moet je al beginnen met te kijken of je modem compatibel is (meestal niet, dus die mag je weggooien en een nieuwe kopen).
- De oude Canal+ abonnees spelen uiteraard mee, evenals het premium aanbod.
- De branding en het imago

To be continued!