Roularta iDTV congres, addendum

Steven | iDTV | Monday, 24 October 2005

Voor een uitstekend verslag van (voornamelijk) het debat op het einde van de seminariedag, zie de Digimedia website.

Roularta iDTV congres

Steven | iDTV | Thursday, 20 October 2005

Gisteren naar het “2e iDTV Congres: de impact van iDTV op de advertentiemarkt” geweest, georganiseerd door Roularta.

Was het interessant? Wel het viel mee. Een van de focussen lag alvast op het timeshifting verhaal en aansluitend de gevolgen voor de 30 seconden spot.

De nieuwe technologie maakt het mogelijk dat mensen meer controle krijgen over hetgeen ze te zien krijgen op hun toestel. Op een aantal manieren:
- Vanuit een pool kan de gebruiker kiezen wat hij wil zien, televisieprogramma’s op andere tijdstippen bv. Aangeboden door de zenders. Dit is dus de VOD, of Video On Demand.
- Via een PVR (Personal Video Recorder) of harddisk recorder wordt het zeer eenvoudig om programma’s op te nemen, te indexeren en gecontroleerd te bekijken. Het is dus ook mogelijk naar een programma te kijken terwijl het nog aan het opnemen is. Op die manier kan je bv tijd inhalen door de reclame weg te skippen terwijl je het programma wel in zijn normale uitzendblok volgt .. je kijkt alleen een beetje later. Dit is wat er klassiek vaak verstaan wordt onder timeshifting.

Natuurlijk al de kijker meer controle krijgt, kan hij ook beter beslissen welke dingen hij niet wil zien, zoals reclame. Dit is een concrete vrees voor adverteerders.

Anderzijds, door bestaande spots een digitaal en interactief luik te geven kan een klassieke 30 seconden spot gemakkelijk uitgetrokken worden tot een experience van een paar minuten. De tijd die de gebruiker in je (branded) omgeving blijft hangen. Er werd wel benadrukt dat het een gevoelig evenwicht was. Je kan gemakkelijk de “klik” intenties van de gebruikers ondermijnen door junk aan te bieden, je moet de mensen ook werkelijk iets waardevol aanbieden, en je moet zorgen voor een duidelijke en specifieke cta (“extra video interview” bv, ipv “meer”). Deze theorie is vooral gebaseerd uit praktijkstudies uit de UK.

Er blijft in ieder geval nog een zeker wantrouwen, ongetwijfeld gevoed door onzekerheid. Via een interactieve sms poll, georganiseerd door Paratel, werd er gevraagd of de aanwezigen adverteren op iDTV een opportunity dan wel een threat vonden. Bij het begin van het congres vond maar liefst 90% van de deelnemers dat het een opportunity was. Op het einde van het congres was die nog maar een 70%! Natuurlijk zijn er meer factoren om dit te verklaren (sociaal wenselijk, setting, aantal deelname in het begin vooral door technologie freaks, ..) maar toch blijft het frappant.
De klassieke adverteerder/marketeer blijft volgens mij nog te zwaar vasthouden aan de klassieke advertentievormen (zoals de 30′ spot). Ik heb gisteren veel te weinig gehoord: misschien moeten we die formule op zich wel eens kritisch herevalueren! Misschien moeten we andere formaten en methoden bedenken. Vrees niet beste collega’s, met jullie gemeenschappelijk masterbrain gaan we zeker een oplossing vinden.

Creativiteit en durf moeten centraal staan in een toekomstig efficiënte communicatiestrategie. Wie durft er eerst?

Ik ga hier later, als ik wat meer tijd heb, nog wat schrijven in het verlengde van de presentatie van Jo Caudron van theOriginals.

Comments terug ingeschakeld

Steven | Random Thoughts | Wednesday, 19 October 2005

Ik heb de Captcha plugin voor Nucleus geïnstalleerd. Omdat je karakters op een image moet herkennen voor je een comment kan toevoegen worden spambots geïmmobiliseerd. Mijn talloze (*hum*) bezoekers kunnen dus weer naar hartelust interageren!

iDTV, the story continues

Steven | iDTV | Tuesday, 11 October 2005

Sinds vorige week heeft Belgacom dan toch een overeenkomst kunnen sluiten met de Vlaamse Media Maatschappij. Dat betekent dat VTM, KANAALTWEE en JIMtv nu ook op hun platform aanwezig zijn. Een van hun serieuze nadelen, in Vlaanderen, wordt hiermee te niet gedaan.
Tot het einde van het jaar heeft Belgacom trouwens een superpromotie waarbij je zowat alles gratis krijgt, inclusief een nieuwe ADSL modem.

Ik ben enorm benieuwd wat deze recente evoluties zullen betekenen naar bereik toe!

Ik vermoed dat een volgende communicatiestap zal zijn dat Belgacom.tv geprofileerd zal worden als daadwerkelijk alternatief voor de kabelboer.

Ondertussen in Mechelen kende Telenet zijn introductie op de beurs. Ondanks de hype vanmorgen sloot het aandeel af met een klein verlies.

Spam

Steven | Random Thoughts | Monday, 03 October 2005

Wegens een overvloed aan comment-spam heb ik de comment functie tijdelijk uitgeschakeld, tot ik een oplossing geïnstalleerd heb.
BTW: Ik ben net terug van een weekje Portugal, vandaar de lage post-frequentie :)

Update: ik probeer het toch maar weer eventjes dan zie ik vanzelf wel of de spambots gestopt zijn. Dit in afwachting van een duurzame oplossing.
Update2: bad idea dus :/