Best of wireless

Steven | multimedia | Thursday, 28 April 2005

Vanavond met een collega (den Tanguy, coole kerel) naar de special mobile marketing sessie van best of wireless geweest. Plaats van het gebeuren was weer het charmante Château Sainte Anne.

Special mobile marketing. Het kwam dus neer op het gebruik van de gsm als onderdeel van het marketingcommunicatie plan. Veel sms uiteraard. De gsm wordt gepositioneerd als een persoonlijk communicatieapparaat dat de gebruiker super nauw aan het hart ligt. Bovendien is de penetratie tegenwoordig immens. Dat maakt het natuurlijk uitermate geschikt als direct marketing medium.

Uit onderzoek (van Proximus, of het was toch in ieder geval Jan Van Wijnendaele die het in zijn presentatie had opgenomen) blijkt trouwens dat amper 20% van de gsm eigenaars serieuze problemen hebben met commerciële boodschappen die hun gestuurd kunnen worden. Dit is natuurlijk marketing potentieel. Wel is het belangrijk dat er steeds in het achterhoofd gehouden wordt hoe kort de gsm bij de gebruiker staat. Geen overaanbod van onrelevante boodschappen dus. Gezond verstand. Denk aan je eigen toestel: wat wil je ontvangen en wat niet. Om dit moment is de lei volgens mij nog redelijk schoon: omdat er gewoon nog redelijk weinig op dit vlak gedaan wordt gaan gebruikers ook nog niet weigerachtig staan tegen zulke acties. Ze geven het medium in ieder geval een kans. Nu is het aan ons deze kans optimaal te benutten: relevante, goede communicatie. Eens mobile spam de overhand krijgt kan het tij wel eens snel keren.
Een andere rede waarom deze communicatie minder storend is lijkt mij de directheid van het contact. Je krijgt een bericht, leest het, en doet er al dan niet iets verder mee. Je gsm heb je quasi altijd bij en aanstaan, dus dit klopt in een groot deel van de gevallen. Het grootste probleem met email spam heb ik altijd de opstapeling gevonden: je gaat slapen, gaat op vakantie, hebt een aantal meetings, .. en voor je het weet heb je een hoop mails staan waar je “goede” mails (van collega’s, familie ..) uit moet filteren. Dat is vervelend. Een sms volg je (ik toch in ieder geval) meestal direct op, dus van opstapeling geen sprake.

All is Blue dan. All is Blue is een bedrijfje dat een van hun services kwam promoten: sms2mail. Het concept is even eenvoudig als geniaal: je stuurt een code naar een nummer en krijgt vervolgens een mail met daarin extra informatie of wat dan ook (met een mail kan je doen wat je wilt).
In het geval van sms2mail is het zwakke punt echter gelijk aan het sterke punt: de emailadressen. Op basis van een sms heb je geen emailadres: die moet je grabben. Bij het eerste contact krijgt de consument dus een sms terug met daarin de vraag zijn mailadres te sms’en (vervelend hoor een mailadres sms’en). Eens je mailadres gekend is moet je het nooit meer doorsturen. Dit wil dus zeggen dat er met een zeer centrale database gewerkt wordt, en dat is net hetgeen waarmee ik problemen heb. Omdat All is Blue de touwtjes stevig in handen houdt kan je als marketeer niet anders dan hun platform te gebruiken. Dat wil dus zeggen dat op basis van jouw actie de database van All is Blue gespijsd wordt! Op zich geen probleem, want bij een volgende actie (van een ander merk bijvoorbeeld) ga je zelf opnieuw de aanvraag doen. Maar het idee dat een bedrijfje een immense database aan het aanleggen is waar ieder gsm nummer aan een emailadres gekoppeld is blijft verontrusten.
Eric Delfosse, CEO van All is Blue blijkt trouwens ook niet zo koosjer te zijn. Hij wil zijn idee nogal redelijk agressief verdedigen, en dat impliceert een rechtzaak tegen iedereen die een concept uitdenkt dat nog maar in dezelfde richting zit. Dat wil dus bijna zeggen dat je geen sms als trigger meer kan gebruiken voor eender welke actie. Zijn patent aanvraag zou trouwens nog niet rond zijn, net door het feit dat het nogal moeilijk in te perken is.

Leuke afsluiter was Jan van Aken van Ogilvy. Uiteraard was de ondertoon in zijn presentatie dat sms een volwaardig kanaal is en er reeds heel wat succesvolle cases geweest zijn. Top of the bill voor mij persoonlijk zijn deze acties waar het offline gegeven zeer sterk bij betrokken wordt. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de interactieve billboard die als voorbeeld werden aangehaald. Bijvoorbeeld dat van American express: je kon een foto sms’en en deze verscheen dan immens groot op een interactief reclamepaneel. Schitterend. Dit soort acties zullen er bij toedragen dat mobiele technologieën snel volledig in de maatschappij geïntegreerd worden. Chapeau voor de merken die de guts hebben dit soort campagnes te ondersteunen! Wat mij betreft kan het enkel maar lonen wat imago betreft.

De powerpoint slides zul je spoedig kunnen vinden op http://www.bestofwireless.be

Adobe vs Macromdia

Steven | multimedia | Tuesday, 19 April 2005

0ngetwijfeld het nieuws van de dag (allez van gisteren eigenlijk): Adobe heeft Macromdia gekocht.

Lees op Adobe.com
Lees op Macromedia.com

Enerzijds kan dit natuurlijk goed nieuws zijn .. verenigde krachten en zo verder.
Anderzijds is concurrentie natuurlijk nooit slecht voor de verdere ontwikkeling van de producten.

En eigenlijk hield ik wel van Macromedia .. van het merk, de naam, de producten, degrafiek, de sfeer .. Ik hoop dat het niet spoedig nostalgie zal zijn

RSS: op zoek naar een business model

Steven | multimedia | Sunday, 17 April 2005

Vorige week heb ik samen met een collega een interne presentatie gegeven over RSS. De grote vraag die we behandeld hebben is of RSS en nieuw marketing medium kan vormen, of dat het een kannibaliseert op e-mail marketing. Die laatste mogelijkheid is belangrijk voor ons bedrijf, omdat we toch een zeker expertise hebben in email marketing en dan zeker one-to-one communication.

De bevindingen zijn zoals zovaak niet eenduidig. Wel waren we het er over eens dat RSS aan een grote opmars bezig is, en dat we er in de toekomst zeker rekening mee moeten houden.

Een ander onderdeel ging over de zoektoch naar een geschikt business model voor RSS. Als het dan toch voor zijn grote doorbraak staat moeten we er klaar voor zijn en weten waar en hoe we het kunnen inzetten in de marketing communicatiemix.
Toevallig verscheen er een paar dagen later op de RSS sectie van marketingstudies.net een artikel over “The business case for RSS” met daarbij een interessante flowchart. Het doet me plezier dat onze bevindingen bijna volledig in dit model passen.

RSS flowchart

Over RSS gesproken, ik gebruik sinds enkele weken een nieuwe reader: RSS Bandit. Ik was de vorige, feedreader, een beetje beu. Hij was wat te buggy wat mij betreft. Voor RSS Bandit heb je wel het Microsoft .NET framework nodig.

IE watch

Steven | multimedia | Wednesday, 06 April 2005

Ik weet dat het not done is om goede dingen over internet explorer te zeggen. Dat zal ik dan ook maar niet doen, hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik nog steeds 90% van de tijd IE gebruik. Het zal wel een combinatie van gewoonte en gemakzucht zijn zeker. In ieder geval stoor ik me weinig aan deze browser tijdens het surfen zelf, en ik vermoed dat de meerderheid van de surfers van dezelfde mening is. Nu ja, daar wilde ik het hier niet over hebben. Ben je er wel in geïnteresseerd lees dan even volgend artikel: Naar voren –> Browseroorlog !?. Zeer to the point allemaal.

Geen gestoef over IE dus, maar wel over een third party plugin. Dat mag toch nog he ;)

IE Watch

De plugin in kwestie, IE watch, maakt eigenlijk alle requests die van een webpagina komen zichtbaar. Dit kan gaan van images, tot stylesheets en javascript files. Nog handiger is het voor bijvoorbeeld trackers. Mensen die ooit met hitbox of webtrends of … gewerkt hebben weten dat het een pain in the ass is om te controleren of je scriptje wel de juiste variabelen doorzend. Zeker als je dan ook nog eens met flash aan het werken ben. Met dit tooltje zijn deze ongemakken de wereld uit. Gewoon het tooltje activeren (het is genest in IE en te starten via de toolbar) en je ziet alle requests netjes op een rijtje!