Roularta iDTV congres

Steven | iDTV | Thursday, 20 October 2005

Gisteren naar het “2e iDTV Congres: de impact van iDTV op de advertentiemarkt” geweest, georganiseerd door Roularta.

Was het interessant? Wel het viel mee. Een van de focussen lag alvast op het timeshifting verhaal en aansluitend de gevolgen voor de 30 seconden spot.

De nieuwe technologie maakt het mogelijk dat mensen meer controle krijgen over hetgeen ze te zien krijgen op hun toestel. Op een aantal manieren:
- Vanuit een pool kan de gebruiker kiezen wat hij wil zien, televisieprogramma’s op andere tijdstippen bv. Aangeboden door de zenders. Dit is dus de VOD, of Video On Demand.
- Via een PVR (Personal Video Recorder) of harddisk recorder wordt het zeer eenvoudig om programma’s op te nemen, te indexeren en gecontroleerd te bekijken. Het is dus ook mogelijk naar een programma te kijken terwijl het nog aan het opnemen is. Op die manier kan je bv tijd inhalen door de reclame weg te skippen terwijl je het programma wel in zijn normale uitzendblok volgt .. je kijkt alleen een beetje later. Dit is wat er klassiek vaak verstaan wordt onder timeshifting.

Natuurlijk al de kijker meer controle krijgt, kan hij ook beter beslissen welke dingen hij niet wil zien, zoals reclame. Dit is een concrete vrees voor adverteerders.

Anderzijds, door bestaande spots een digitaal en interactief luik te geven kan een klassieke 30 seconden spot gemakkelijk uitgetrokken worden tot een experience van een paar minuten. De tijd die de gebruiker in je (branded) omgeving blijft hangen. Er werd wel benadrukt dat het een gevoelig evenwicht was. Je kan gemakkelijk de “klik” intenties van de gebruikers ondermijnen door junk aan te bieden, je moet de mensen ook werkelijk iets waardevol aanbieden, en je moet zorgen voor een duidelijke en specifieke cta (“extra video interview” bv, ipv “meer”). Deze theorie is vooral gebaseerd uit praktijkstudies uit de UK.

Er blijft in ieder geval nog een zeker wantrouwen, ongetwijfeld gevoed door onzekerheid. Via een interactieve sms poll, georganiseerd door Paratel, werd er gevraagd of de aanwezigen adverteren op iDTV een opportunity dan wel een threat vonden. Bij het begin van het congres vond maar liefst 90% van de deelnemers dat het een opportunity was. Op het einde van het congres was die nog maar een 70%! Natuurlijk zijn er meer factoren om dit te verklaren (sociaal wenselijk, setting, aantal deelname in het begin vooral door technologie freaks, ..) maar toch blijft het frappant.
De klassieke adverteerder/marketeer blijft volgens mij nog te zwaar vasthouden aan de klassieke advertentievormen (zoals de 30′ spot). Ik heb gisteren veel te weinig gehoord: misschien moeten we die formule op zich wel eens kritisch herevalueren! Misschien moeten we andere formaten en methoden bedenken. Vrees niet beste collega’s, met jullie gemeenschappelijk masterbrain gaan we zeker een oplossing vinden.

Creativiteit en durf moeten centraal staan in een toekomstig efficiƫnte communicatiestrategie. Wie durft er eerst?

Ik ga hier later, als ik wat meer tijd heb, nog wat schrijven in het verlengde van de presentatie van Jo Caudron van theOriginals.